Nieuws, Events en praktische informatie! Een overzicht

• 0 Reacties
  • Geen categorie

1001 trappen route

Vandaag gaan we met onze vrienden en gasten een van de mooiste wandelingen in de nabije omgeving maken. Uiteraard hebben we onze rugtassen met eten en drinken gevuld. Goede wandelschoenen aan en een goed humeur. Met het zonnige weer van vandaag hebben we er allen veel zin in. Vanaf onze bed en breakfast in Calpe is het ongeveer een half uurtje rijden naar het begin van de wandeling, het plaatsje Fleix. Tijdens de rit naar Fleix kunt u al genieten van het mooie achterland. Zo ziet u wat er in deze omgeving verbouwd wordt. Nu ziet u er opkomende druivenranken waar later de bekende wijn “Moscatel” wordt gemaakt. Verder rijdt u langs de citrus bomen die nu al leeg geplukt zijn. De streek waar we nu gaan wandelen staat bekend om zijn kersen.

wandelen met gasten B&B Sardonyx

Aangekomen in Fleix hebben we de auto geparkeerd en hebben onze rugzakken omgedaan uiteraard gevuld met wat eten en het voornaamste drinken voor onderweg.
Aangezien het voor ons niet de eerste keer is hoeven we niet te zoeken naar het begin van de wandeling.

We beginnen met een lange afdaling met allemaal uitgehouwen trappen die destijds door de moren zijn aangelegd. Het naar beneden wandelen gaat rap, af en toe een foto maken en genieten van de mooie natuur.

wandeling 1000 treden

We zijn heel weinig wandelaars tegen gekomen en je waant je dan alleen op de wereld.

Beneden aangekomen zit je in het dal van de vallei en wordt je verrast door de witte stenen, het lijkt wel sneeuw. De in bloei staande oleanders vormen een mooi contrast tegen de witte keien.
1000 treden oleander b&b Calpe

Op een gegeven moment loop je tegen grote witte rotsen en daar begint het klauterwerk. Nadat we dit klauterwerk hebben getrotseerd worden we beloond in heel grote grot. In die grot staat nog een beetje water en daarnaast is het mogelijk om via een touw en een klim ijzer langs het water te slingeren en daar kom je in een andere grot waar klimijzers zijn bevestigd om naar boven te gaan. Dit hebben we maar niet gedaan.

1000 treden grot b&b calpe
De grot is altijd onze plek om wat rusten, drinken en te eten en gezellig te kletsen, kortom een aangename pauze.
Tja en dan is het weer tijd voor de terugtocht. Dit wordt het zwaarste gedeelte van de wandeling. We maken geen gebruik meer van de trappen route maar gaan omhoog via een oud ezelspad wat echt steil omhoog gaat. Je moet dus echt een redelijke conditie hebben want het pad is smal en steil. Af en toe even gestopt om op adem te komen en wat te drinken en uiteraard een foto maken. Als je om je heen kijkt zie je alleen maar groen, wilde planten en rust, je hoort de vogels en bijen geluid maken en geniet daardoor nog veel meer van de natuur.
Op een gegeven moment houdt het ezelspad op en kom je weer terecht op een ander stuk van de uitgehouwen trappen. Deze trappen gaan zigzag omhoog en iedere keer denk je dat je er al bent maar dat duurt nog wel even. Wij noemen het niet voor niets de duizend en een trappen route, het is maar een kleine indicatie want het moeten er veel meer zijn en zo krijg je respect hoe de moren dit vele jaren terug hebben aangelegd.

Na vele treden te hebben gelopen komen we uiteindelijk aan in het plaatsje Benimaurell. Dit is een heel klein plaatsje en je gaat je dan afvragen waar de mensen hier van leven. Nu is het nog 2 tot 3 kilometer terug lopen naar de auto. Onderweg lopen we langs de kersengaarden en plukken we wat heerlijke zwarte kersen. Uiteraard niet zo veel want de eigenaar moet deze ook natuurlijk verkopen. Maar voor ons als Nederlander is het zo leuk of spannend om fruit rechtstreeks van de boom te plukken en op te eten.

wandelen B&B Calpe
We zijn blij als we weer bij de auto zijn aangekomen, we hebben een wandeling gemaakt van 13,5 kilometer. Op de terugreis doen we meestal het plaatsje Jalon even aan waar we in ons favoriet barretje een drankje gaan halen en even weer op adem te komen.

Dit is een wandeling die u niet snel zal vergeten. De Costa Blanca heeft niet alleen mooie stranden en een schone zee maar qua natuur in het achterland heeft het veel te bieden. Er valt veel te ontdekken in de Costa Blanca.

logeren bij nederlanders in spanje | Calpe | costa blanca | bed en breakfast

No Responses to “Wandelen in de Costa Blanca”